pernillaskreativa.blogg.se - Broderi

Broderi

Jag har fått för mig att jag ska börja brodera, detta efter att ha blivit mycket imponerad av Alicia Sivert under en lång tid (:
Efter att införskaffat mig en bra broderibok på second hand och prövat på lite olika stygn så fick jag en idé till en bild jag ville brodera.
Här har ni min snabba skiss på hur broderiet är tänkt att bli.. Ja eller något år det hållet.
 
Jag började med att göra franska knutar som ullen på fåret (:
 
Efter drygt 1h och15min broderande så hade jag lyckats få ihop det första fåret. Ullen är broderad i franska knutar och benen och huvudet har jag bara gjort lika långa raka stygn på.
Längre än så har jag dock inte kommit!
 
Men efter att ha varit på second hand runda i förra veckan och fått fatt i en riktigt spännram(?) att ha broderiet spänt i så ska jag nog komma igång och brodera en kompis till fåret (:
Eftersom jag aldrig broderat direkt innan, utom lite i skolan när man var liiiten, så hade jag inga riktiga broderi saker, så jag spände tyget i en vanligt rund broderiram och använda mig av en nål som hade tillräckligt stor ögla för det garnet jag lyckats leta fram i mina lådor. Men nu har jag ju då både införskaffat mig spännramar(?) och broderinålar. Garnet jag använder är bomullsgarn, vet inte om det är "broderi garn" men det funkar fint änfå (:

Ska bli spännande att se om mitt slutresultat blir som min skiss.

Kommentarer :

#1: Alicia

Det går att brodera med det mesta på det mesta, vad kul att du experimenterar! Jag gillar linnetyg för att det har en härlig struktur och är lätt att sticka nålen igenom, och använder gärna bomullsgarn (moulinégarn eller "riktigt broderigarn" brukar gå att dela så man jobbar med två eller tre trådar ur garnet, men som sagt, det går att använda vad som helst!). Kul att du ger dig på franska knutar direkt, det är ett stygn som är rätt komplicerat och som tog mig lååång tid att få grepp av, men också är mitt absoluta favoritstygn idag ;) Så snyggt och kul!
Och ditt lilla får är bara såååå fint! Längtar efter att få se resten av bilden ta form!

Svar: Blir ju så när man går en textil utbildning att man gärna prövar på 100 olika sätt att använda olika material :D Och du har ju verkligen varit inspiration för att jag ska pröva på broderi (:Det finns risk för att det tar tid innan det broderiet blir klart! Håller på att testar massa olika växtfärgningar just nu och torrtovning. Och så tar mina växter upp mycket av min tid nu. Men i sinom tid så kommer broderiet bli klart (: Det är iallafall 2 får just nu! Måste kolla efter garn som passar till allt som ska vara runt om med, så mycket tankar på en och samma gång ;D
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :