pernillaskreativa.blogg.se - Osttilverkning i Tolarp

Osttilverkning i Tolarp

Igår var jag på besök i Tolarp igen, kändes som en evighet sedan jag var där sist (2veckor sedan).
Igår fick jag hjälpa till att göra ost, vilket är en väldigt facinerande procedur. En av ostarna vi gjorde gick fort att göra och vi kunde äta den till middagen vid kl 19. Kommer inte ihåg vad det var för typ av ost.. men vet att den andra osten vi gjorde var mozarella och för att kolla om den var klar för att göra nästa steg så tog man en bit och la i varmt vatten i 2 min och om man sedan kunde dra i den så det blev en lång tråd, då var den redo att fortsättas med.
 
Jag var lite dålig på att ta kort med min digitala systemkamera, så jag har bara en bild på osten som vi gjorde klart under dagen. Sen fotade jag en massa med min analoga systemkamera, men de bilderna kommer inte upp här fören filmen är slut och framkallad. Däremot har jag lite andra analoga bilder som jag fotade förra gången när jag var i Tolarp :D
 
Här har ni den fina osten vi gjorde igår!
 
Fina Zita!
 
Fårisar.
 
Nybygget och köket.
 
Busig Zita och Luna som ser ut som de ska mörda varandra.
 
 
Jag längtar till nästa vecka, är alltid så kul att kolla till Tolarp. Alla fantastiska människor, fina djur och vackra natur!

Kommentarer :

#1: Fredrikapåvinden

Wow! Vad spännande att få lära sig att göra ost!

Svar: Ja verkligen! Hoppas att jag får in lite mer kunskap när jag är där så jag sen kan pröva att göra ost själv hemma (:
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :