pernillaskreativa.blogg.se - Teide

Teide

Så nu har vi alltså tagit oss igenom halva veckan i Teneriffa och det är dags att titta på Teide!

Påvägen upp till Teide stannade vi till på några ställen och fotade. Jag hade befogenhet att skrika rätt ut att Magnus skulle stanna bilen, så stannade han bilen. Allt för att jag skulle få fota :D
När vi skulle åka upp till Teide så åkte vi från Monkey Park, och vi visste inte riktigt vägen därifrån så vi satte igång min GPS... Och bövelen vilken hemsk väg den hävisade oss till! Det var dödbackar alltså! Kändes som de var 90graders vinkel på dem.. Nä men jag skoja inte om jag säger att det närmade sig 60graders lutning i backarna. Och smal som fan var vägen med, så är ett under att vi överlevde.
Så denna bilden ser ni utsikten över någon stad, men kollar ni till höger ser ni den djävulskt smala vägen, och man ser ju tyvärr inte backen, men där ni slutar se vägen så störtdyker backen mer eller mindre neråt, puh...
 
När vi kommit av till en större väg där det faktiskt var skyltat till Tiede så stannade vi till vid en rastplats och fikade lite. Och vi upptäckte att det var en väl vald rastplats, för där fanns ett enormt och vackert träd!
Här ser ni mig som försöker styla för Peter ;)
 
Vi upptäckte också att trädet är en släkting till gammelmor pilrot :D
 
Sen bar det vidare uppåt.
 
Till slut var vi över molnen och det var en fantastik syn. Jag fick en känsla av att jag var på Laputa (läs det Japanskt och inte spankt för då blir det inget trevligt) som är en film från studio Ghibli som handlar om ett slott som svävar ovan molnen.
 
Vi åkte även och kollade på ett observatorium, Magnus (min styvpappa) tyckte det var jätte häftigt för det påminde om Star Wars. Jag ryckte lite på axlarna för jag har aldrig sett Star Wars. Men nog allt var det ändå häftigt att se, speciellt när solen låg på som den gjorde. Det var lite utomjordisk känsla.
 

Och till slut, innan solen hann gå ner (för solen går ner så tidigt på Teneriffa, redan kl 18) så körde vi runt till den "rätt" sida av Teide, där de sista solstrålarna än lös på vulkanen.
 
Här ser ni mig som beskådar Teide.
 
Det var fantastiskt att vara där upp och fota när solen höll på att gå ner. Finns riskt att det blir för starkt ljus när solen står som högst, men nu blev det helt perfekt! Och det fanns så mycket fint att fota, men så kort om tid när solen går ner fort. Men fick en hel del fantastiska bilder.
 
På vägen ner och hemåt så började solen försvinna ner under molen och det blev ett magsiskt ljus på himmlen, vilket var väldigt svårt att fota och få till rättvisa färger. Den här bilden blev den som stämmer överens mest med hur det såg ut.
 
Och det är här som jag avslutar detta långa inlägg om Teide. Nästa gång ska ni få se lite från torsdagen på Teneriffa (:
 

Kommentera inlägget här :