pernillaskreativa.blogg.se - Växtfärga

Växtfärga

Nu under sommaren har jag försökt att växtfärga så gott jag kunnat trotts allt jobb. En del av det jag prövat, så som lupinblommor och maskrosrötter har inte gett något annat resultat än att garnet sett litet sunkigare ut. Däremor har lökskal, björklöv och ljung gett fina resultat (: Men det har blivit mycket färger som går åt det bruna hållet. Så till helgen planerar jag att färga med morotsblast från mitt egna land. Jag hoppas att detta blir någon annan färg än brun, haha (:

Jag färgar ju bara med vatten och valfri växt. Och jag förbetar inte garnet/tyget innan jag färgar det, utan jag försöker färga med så lite grejer som möjligt (: Kul att se att det går att få så fina färger genom att bara koka råvaran och sen låta garn/tyg ligga i badet (oftast låter jag det bara sjuda 1h).
För att ha lite ordning på mina färgprovet så började jag anteckna och sätta in resultat i en pärm. Har en pärm sen tidigare med växtfärgning som vi gjorde i skolan. Men kände att jag ville ha en med växtfärning som jag gjort hemma med (:
 
Här ovan har ni provbitar på färgning med rödlök och gullök (:

Och här har ni provbitar på färgning med björklöv (: Det jag färgade med ljung var ganska likt resultatet av björklöven. Proverna på ljung har inte hunnit torka ordentligt än då jag färgade med det igår kväll.
 
Jag hade så gärna velat gå på en kurs med växtfärgning, men de kursen som jag hitta som inte var allt för långt bort att åka till var självklart under en helg då jag inte kunde. Så tills jag hittar en kurs, vilket inte lär bli fören till våren nu, så får jag fortsätta att exprimentera själv hemma (:

Kommentarer :

#1: Alicia

Åh men så underbart, och jag tycker om din experimenterande, undersökande inställning. Jag var på en workshop i växtfärgning här i helgen, och Lina Sofia Lundin som höll i den (och som också gett ut en väldigt bra nybörjarbok) sa att det gröna pigmentet ofta dör i upphettningen och att det är därför allting blir gulbrunt. Men morotsblast har jag sett någon annan färga lyckat grönt med så det kanske funkar :) Annars var gurkmejan min favorit, det blev så himla ljuvligt saffransgult! Jag ska definitivt också experimentera mer med det här, och försöka göra en så bra pärm som du så jag håller koll på alla små färglappar sen!

Svar: Ja jag läste det!! Åh så gärna jag hade velat gå på en växtfärgningskurs! Den boken har jag (: Har införskaffat mig massa olika växtfärgningsböcker som jag jämför deras olika resultat och sen försöker jag göra samma sak fast i en mycket enklare variation, tycker inte allt alltid måste var så omständligt, haha (:Ja gurkmejan ger verkligen en stark fin färg med :D Men själv gillar jag faktiskt de olika färgerna man får av lökskal! Och det bästa med om man har massa mindre garnbitar man provfärgat med så kan man sedan använda dem tillsammans och göra ett projekt av färgprover :D
Det är praktiskt med en välorganiserad pärm där man kan gå tillbaka och se hur man gjorde (: Sen är det också kul att titta på alla fina färger man fått fram!
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :