pernillaskreativa.blogg.se - Småbrukarlinjen

Småbrukarlinjen

Okej, nu har jag äntligen fått lite tid över så jag kan berätta om Allmogegården i Tolarp där jag kommer spendera 11månader på småbrukarlinjen.
 
Jag har ju sedan tidigare gått på Mullsjö Folkhögskola, Textilskola, och förra våren så annonserade de ut att de skulle starta en ny linje, Småbrukarlinjen! Jag slog volter av lycka! Jag har vid ett tidigare tillfälle sökt in till en likvärdig utbildning på en annan folkhögskola (för 3år sedan) men de tog bara in 16 sökande och över 70 hade sökt, så jag kom inte in. Istället kom jag inte på Textil i Mullsjö och la tankarna på att gå en småbrukarlinje på hyllan.. Tills förra våren! Sen de annonserade ut att Småbrukarlinjen skulle börja på Mullsjö Folkhögskola så satt jag mer eller mindre varje dag och kollade ifall det gick att skicka in ansökan, så jag kunde få iväg min direkt! Jag lyckades lura med en kompis till deras öppet hus, och väl där kändes det så rätt att jag skickat in en ansökan för det var underbart att besöka gården!
Så ni kan ju tänka er lyckan när jag fick besked att jag faktiskt kom in :D
 
Här är en liten bildbomd från öppet hus besöket. Jag ångrar att jag inte tog lite fler bilder, men jag kommer har chans att ta hur mycket bilder som helst under 11 månader!
 
Ja, det var en liten bildbomd, haha (:
Men alltså, jag kan inte greppa det riktigt än, för nästa vecka så har jag flyttat till Allmogegården och börjar min första dag på utbildningen. Tack och lov fick jag ta med mig Luna till utbildningen, annars vet jag inte om jag kunnat med att börja.
Jag och Luna kommer under veckorna bo på Allmogegården och sen får vi pendla hem till Peter och katterna <3
Så denna utbildningen kommer inte bara vara lärorik och spännande, utan också lite prövande för hur mycket jag och Peter kommer sakna varandra. Ja, det jobbigaste är nog att jag inte kommer träffa Peter och katterna så mycket, tur en har internet och mobil!
Okej, vad hoppas jag att jag får lära mig under denna utbildningen då?
Att leva ett mer självständigt och miljövänligare liv, japp, det är själva helheten men lite mer i detalj så är jag väldigt intresserad av hur man kan olda mycket mat på liten yta och hur man förvarar maten för bästa hållbarhet.
Eftersom jag väldigt ogärna vill ta stora lån för att köpa hus (eftersom jag inte ser mig själv som någon som någonsin kommer ha ett heltidsarbete och jag vill inte spendera resten av mitt liv att betala av lån) så får jag försöka lösa mitt odlande på den plats jag redan har. Fast om jag någon gång mot förmodan skulle ha möjlighet att flytta till ett hus med mer trådgård och mindre hus så skulle jag ta den chansen, gärna så man äger lite skog också :D

Drömsenariot är att bo i ett litet hus på landet, med mycket trädgård att ha många odlingsmöjligheter i, och lite skog så man har tillgång till eget virke. Gärna någon lite inhängnad att ha djur i också. Kunna jobba hemifrån och med möjlighet att själv bestämma när man vill jobba. Jag behöver inte tjäna mycket pengar, för jag är inte intresserad av att köpa saker, jag vill bara ha så jag kan överleva på det tilll det nödvändigaste (:
Så jag hoppas jag får lära mig mycket som kan vara till nytta för att komma lite närmare detta drömsenariot!
Nu räknar jag ner, 6 dagar kvar tills jag tar mitt pick och pack och flyttar!!!
 
 

Kommentera inlägget här :