pernillaskreativa.blogg.se - Min fina stolliga Luna

Min fina stolliga Luna

Jag är så glad att jag äntligen har en liten hund här hemma. I två år har jag försökt få tag på en shetland sheepdog och lyckan var total när jag äntligen ringde en uppfödare och hon fortfarande hade en sobla tikar kvar!
Redan innan vi åkte ner till skåne för att titta på valparna så hade jag en favorit från bilden på annonsen, men eftersom det var 2 andra som skulle kolla på valparna innan mig så visste jag inte om valpen jag ville ha fanns kvar.
Det var underbart att få se valparna, som då var 5 veckor. Finns det något gulligare än djurbebisar?! Och så glad jag blev när valpen jag spanat in faktiskt fanns kvar (: Hon var minnst i kullen och jämfört med största valpen så såg hon så pluttig och liten ut!! Men för mig kändes det perfekt med en hund som var mindre.
1,5 vecka senare ( det kändes som 100år) så åkte vi tillbaka till skåne och hämtade hem vår lite Luna. Hon var exemplarisk på att åka i bilen. Och på vägen hem stannade vi till hos min mamma, så att hela familjen fick träffa henne och så att Luna dessutom från början fick bekanta sig med min lillebrors hund, Kiwi.
Luna var lite rädd och osäker på Kiwi, för Kiwi är en väldigt energisk 6månaders valp. Men när Kiwi fattade att Luna var lite rädd så vände hon på leken, så att Luna fick jaga henne istället och då hade de hur kul som helst och sprang runt som tokar i hela trädgården!

När vi äntligen kom hem till oss så blev katterna en aning missnöjda över att en hund kom in i huset. Men det tog det ändå ganska bra, då de är vana vid att det kommer hundar hit ofta. Vår kattunge (eller 1åriga katt) Hermjaunie har varit lättare att blir vän med Luna, då hon från ett par veckors ålder fått umgås med hundar. Medan Momo (som är 4år) inte alls tycker det är lika kul med en valp som jagar honom så fort han kommer in. Men Momo har alltid varit lite osocial över lag.
Hermjaunie och Luna har iallafall under dessa snart 3 veckor hunnit bli bästisar! De sover tillsammans med oss i sängen och de vill hela tiden leka med varandra :D Och det roligaste är att vi har börjat upptäcka att Luna gör saker på liknande sätt som Hermajunie brukar göra. Luna må se ut som en hund, men hennes personlighet kommer ge sken av en katt, haha (:

Det här var en liten sammanfattning och hur det har varit att ha en egen hund i snart 3 veckor (:
Jag är uppvuxen med en familj som alltid haft hund och en mormor som haft kennel och många hundar hemma. Så att ta hand om hundar har aldrig varit något konstigt för mig, men att ha en helt egen hund, ja det är nytt för mig! Men det är så värt att gå upp mitt i natten för att rasta, så värt trotts att hon skäller så det känns om det ska gå hål i öron och så värt trotts att hon ska gnagga på allt. Och extra underbart är det att hon kommer överrens med alla andra familjemedlemmar (:
 
Luna vill leka med Momo, Momo vill helst observera på avstånd.
 
Trött Luna i bilen, precis hämtat henne hos uppfödaren.
 
Finaste<3 Peter, Luna och Hermjaunie ligger och sover/gosar på morgonen.
 
Kiwi och Luna träffas för första gången och blir lekkompisar :D
 

Kommentarer :

#1: madabouttea.se

Men åhh vilken sötnos! <3

Svar: Visst är hon :D <3
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :