pernillaskreativa.blogg.se - Second hand, en guldgruva av andras skräp

Second hand, en guldgruva av andras skräp

Både iförgår och igår har jag varit iväg och jobbat, och det är så härligt att få jobba. Dels för att barnen kan vara väldigt roliga, dels för att det är skönt att ha något att göra och dels för att det betyder att jag kan leva på med än CSN bidrag.
Efter jobbet igår så åkte jag hem till en kompis, för vi har bestämt att tisdagar är Yoga-dagar (:Så först åt vi mat, sen för att vi inte skulle börja Yoga direkt efter maten så gick vi ner till secound handen och vi skulle minnsan "bara kolla".. Det gick väl sådär! Men det är sjukt vad mycket fina och billiga saker man hittar. Jag själv är ju lite fanatisk över koppar, jag har ett helt skåp i köket med bara koppar (och efter igår behövar jag utöka utrymmet för mina koppar). 
Igår blev det shopping för 139kr och för dessa riksdaler fick jag 3 krukor, 6koppar med tillhörande tallrik, en duk, en ram och ett soffbord, och allt i fint skick. Tur att jag har jobbat så jag inte blir helt bankrutt av mina second hand shoppingar, haha (:
Och jaa, vi Yogade faktiskt också, fast hemma hos mig för min kompis fick hjälpa mig att köra hem soffbordet, för jag har en så liiiiiten bil.
 
Känner ni också att det är svårt att gå in på second hand och inte köpa något?! Finns ju alltid massa fint! Vad är DITT favorit fynd på second hand? Mitt är såklart alla mina koppar (:
 
 
En fin ram för 20kr (:
 
3 krukor, 5kr/st (:
 
Åååh!! Dessa koppar, så himla fina! 25kr för 4st (:
 
Dessa små söta koppar kostade 2kr/st!
 
En snygg duk som passar in i mitt bibliotek, 15kr.
 
Och så till sist, ett sjukt fint soffbord för bara 60kr!!
 
 

Kommentarer :

#1: Freja

Jag är dålig på att handla second hand, men på senare tid har jag insett att jag kan hitta fina tyger där, så då har det blivit några fynd. Om det blir bra kommer nog mitt finaste fynd vara överkastet jag ska försöka sy en kappa av, men det hänger på hur kappan blir när den är färdig...

Svar: Ja har man tur så kan man ju hitta så otroligt fina saker (:Jag var inte mycket för second hand när jag var yngre, tyckte de var lite äckligt.. Men nu kan jag inte gå förbi en second hand utan att gå in, för man vet ju aldrig vad för fantastiskt man hittar :D
Pernilla Einarsson

skriven
#2: elin

Yes, en annan kopp-människa!! *high five*
Jag tycker det är astråkigt att shoppa kläder, men porslin (och framför allt koppar och muggar) skulle jag nog kunna köpa ett helt hus fullt av, det finns ju så mycket fint!

Jag köper väldigt sällan second hand. Jag köper väldigt sällan grejer över huvud taget, har under ett visst antal år som fattig studerande blivit ganska duktig på att tänka efter före och stoppa mig själv innan jag köper något. Får dock ta över en hel del saker av mina systrar som är lite mer "slit och släng" än vad jag är.
Det mesta av mina pengar (som inte går till hyra eller mat) går till böcker, filmer, musik och garn, och det känns helt okej för det är sådant som gör mig glad.

Svar: Woho! *high five* Koppar är så otroligt kul att samla på! Det finns ju så många fina och olika koppar, speciellt på second hand (: För jag gillar lite äldre modeller av koppar, har jag upptäckt nu när jag börjat köpa på second hand. Annars köpte jag alltid koppar på indiska innan, men det blir så hiskeligt dyrt!
Skönt att det inte bara är jag som inte köper så mycket grejer. Jag gillar inte att samla på mig massa saker som jag inte vet vad jag ska göra av, om det inte är böcker, koppar, garn eller tyg, haha (:
Jag har aldrig varit direkt fattig, fören nu! Har lärt mig av mamma att spara, så när jag jobbat har jag lagt undan pengar som jag kunnat leva på när jag inte jobbat, eller som nu när jag pluggar så har jag klarat mig på mina sparpengar så jag slapp ta lån för att plugga. Fast det sprack lite när vi köpte hus.. Men som tur är fick jag tag på ett extra jobb så jag slipper ta lån ändå, eller iallafall inte för att plugga.
Och det är ju alltid extra kul om pengarna går till något som gör en glad (: Så länge det inte är pengar som man egentligen inte har!
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :