pernillaskreativa.blogg.se - Dagarna på KKV i Göteborg

Dagarna på KKV i Göteborg

I måndags åkte vår textil-klass iväg till Göteborg för att trycka stora mönster på KKV (Konstnärernas Kollektiv Verkstad). Det var vädligt roligt även om jag själv inte lagt ner så mycket tid på min schablonmönster eftersom jag varit så stressad och haft så mycket att göra.. Men det behöver jag inte berätta om nu.

Det var kul att få pröv att trycka i en så stor ram och alla hade så fina mönster och lyckades trycka dem bra och utan att spilla färg på sitt tyg. Sen var vi snabba också! Alla hann göra klart sina tyger redan igår, så idag fixerade vi bara alla tyger och hade lite mysfika innan vi åkte hem runt 14-tiden.

Veckan har gott fort, i måndags kom vi till Göteborg och då var vi först iväg till Göteborgsoperan och fick se lite hur de använder olika tekniker för att få fram effekter på deras scenkläder, sen fick vi även se massa kläder de höll på att fixa för kommande föreställningar. Så jag kommer inte visa några bilder från operan eftersom de inte ville att man skulle ta bilder på deras kläder de håller på med för kommande föreställningar, men jag kan ju iallafall säga att det var väldigt fina och häftiga saker de gjorde (:
 
Sen begav vi oss till KKV och började förbereda inför att trycka på tisdagen. Så på tisdagen började vi trycka och jag blev klar med mitt först, men det var ju också så att jag bara tryckte en gång och dessutom hade ett väldigt litet mönster. Så om jag går på Textil nästa år och får möjlighet att följa med till KKV igen så ska jag verkligen anstränga mig och göra ett större mönster som faktiskt är ett mönster (:

 
Här förbereder vi med våra schabloner och ser vilka ramar som passar.
 
Här har ni mitt tyg och ramen jag använde för min schablon
 
Innan vi drar på färg så övar vi på att dra rakeln fram och tillbaka.
 
Sen åker färgen på.
 
 
Sen måste man skölja ur ramen så att färgen inte fastnar i nätet.
 
När jag tryckt mitt stora tyg så klippte jag isär min schablon och använde det mönstret jag ansträngt mig mest med och tryckte fler små tryck istället.
 
Såhär blev hela tycket. Som sagt så bara klippte jag snabbt ut lite eftersom jag kände att jag inte hade tid. Och solen blev väl okej, men prickarna ser ju rent ut sagt bara för djävliga ut.
Och ni kanske se att i högra hörnet ner till så är det lite klottrat under mitt tryck, för jag prövade lite olika saker jag villa ha som mönster egentligen men det skulle tagit för lång tid att skära ut och jag började ju skära ut mitt mönster vid 18.30 på söndag kvällen så jag hade aldrig hunnit göra 1x1m stort mönster med massa små grenar och löv.

Men den här lilla filuten är jag nöjd med, så har tänkt att jag ska försöka trycka den på lite andra tyger (:
Vet inte riktigt vad jag tycker det är. Skulle kunna vara en filur som mediterar, men även en filur som spelar flöjt. Men det skulle också kunna vara 2 filurer som sitter med händerna och ansiktet tryckta mot varandra. Så jag tänker att det är vad man själv väljer att det ska vara (: Denna filur målade jag ihop i Photoshop, och egentligen skulle jag försöka göra en fjäril, men det gick inge bra, Fast jag är ju nöjd med min filur iallafalll!
 
I tisdags var vi också iväg på en workshop och vi strycka på lim på tyg och sedan strycka på prasselpapper på limmet så det fastnade och blev som mönster (: Det var kul, och man skulle nog kunna göra något riktigt kul av det. Eftersom vi hade svart tyg så tänkte jag att jag skulle göra som en stjärnhimmel, fast alla stjärnor blev inte så bra. Men får väl pröva detta hemma i lugn o ro så kanske jag får till det bättre.
 
Här ser ni pappret med lim på som jag klippt ut stjärnor i och prasselpapper. Och några tygbitar som de andra i klassen gjort.
 
Idag fixerade vi ju tygerna, och så här hängde vi upp dem innan vi körde in ställningen i en stor ugn.
 
Här är jag, Anna och Esther ute på parkeringen vid KKV.
 
Och här är självaste KKV. Så himla fin och mäktig byggnad!
 
Så nu har ni fått läsa en massa och se en del bilder. Och jag avslutar väl med att säga att det var så himla kul både att få pröva på att trycka med stora ramar, att få se hur KKV ser ut, att få åka till Göteborg och att få umgås och komma närmare alla fina tjejer i klassen (: Alltså en toppen vecka i Göteborg!
 

Kommentarer :

#1: ida

Låter som en kul resa. Var de svårt att göra trycket på tyget eller var de enkelt?
En annan fråga. Har du gjort en blåbärsmössa nån gång? Jag tänkte göra en på en rundsticka 40 cm och har aldrig gjort en mössa förr. Tänkte göra i vuxenstorlek och undrar hur många maskor man ska ha?

Svar: Det var inte så svårt faktiskt (: Nej det har jag faktiskt inte gjort, kan inte säga riktigt hur många maskor som kan behövas till en blåbärsmössa. Är ju helt beroende på vilket garn o vilka stickor man använder (: Men jag har en spellista på hur man stickar mössa på rundsticka, så du kan kolla denna länken
http://www.youtube.com/playlist?list=PLuRqiLr-VU4cegckaXAVr1vh1FGgJnbtw
Den kanske kan vara lite till hjälp iallafall (:
Pernilla Einarsson

skriven
#2: elin

Alltid kul att pröva nya kreativa saker (eller gamla i större format kanske).

Verkligen en fin byggnad de har till förfogande. Där skulle man säkert kunna gå runt och tappa bort sig i flera timmar :)

Hur många är ni föresten på din klass? Kanske du har nämnt det förr, men i så fall har jag glömt det.

Svar: Var verkligen jätte fint där! Är bara synd att jag inte la ner tid på mitt mönster, men ska kanske gå ett år till så jag får förhoppningsvis en ny chans (:
Hmm.. jag tror vi är 10st, men bara 6st som går 100%, de andra 4 går 50% tror jag (:
Pernilla Einarsson

skriven

Kommentera inlägget här :